Adresonderzoek

Bij de gemeente moet iedereen ingeschreven staan op een woonadres. Staat er iemand op uw adres ingeschreven die daar niet woont? Vraag de gemeente om een adresonderzoek op te starten. Maak hiervoor eerst een afspraak.

Afspraak maken

Verloop onderzoek

  • De gemeente start een onderzoek naar de juiste adresgegevens van de ingeschreven bewoners.
  • De gemeente probeert het onderzoek binnen 3 maanden af te ronden. Soms kost een adresonderzoek meer tijd.
  • Na afloop van het onderzoek wordt iemand ingeschreven op een nieuw adres of uitgeschreven uit de Basisregistratie Personen (BRP).

Meenemen

  • Uw geldig legitimatiebewijs.
  • Als dat mogelijk is de gegevens van de persoon of personen die wel op uw adres staan ingeschreven, maar daar niet wonen.

Uw adresgegevens staan in onderzoek

U moet ingeschreven staan op het adres waar u echt woont. Staat u niet of onjuist ingeschreven in de BRP? Dan kan dit gevolgen hebben voor uw recht op voorzieningen van de overheid. Bijvoorbeeld studiefinanciering, kinderbijslag, AOW- of WW-uitkering of huurtoeslag.

Als u niet woont op het adres waarop u in de BRP staat ingeschreven, kan degene die wel op dat adres woont de gemeente vragen om een adresonderzoek. Ook de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO), de Sociale Verzekeringsbank (SVB) en de Belastingdienst kunnen om een adresonderzoek vragen. De gemeente mag dan onderzoek doen naar uw echte woonadres.

Woont u wél op het adres dat in onderzoek is? Bel dan de gemeente via telefoonnummer 14 0181 en vraag naar burgerzaken.